Potopí nový cenník zdieľané bicykle Slovnaft BAjk v Bratislave?

Počas skúšobnej prevádzky zdieľaných bicyklov v hlavnej metropole Slovenska od 7. septembra 2018 sme ich vyskúšali niekoľkokát. Za doslova symblické 1 Euro sme absolvovali desiatky jázd prevažne v centre mesta, kde je sieť stanovíšť naozaj hustá. Bicykle sme vyskúšali aj o niekoľko mesiacov neskôr kedy už platil nový cenník za službu a pribudli aj prvé negatívne skúsenosti...

Mapa stanovíšť bicyklov Slovnaft BAjk v Bratislave. V jednom stanovišti je približne 5 bicyklov. Zdroj: Slovnaft BAjk
Mapa stanovíšť bicyklov Slovnaft BAjk v Bratislave. V jednom stanovišti je približne 5 bicyklov. Zdroj: Slovnaft BAjk

Zdieľanie bicyklov je totiž jeden z účinných a ekonomických spôsobov, ako riešiť dopravnú krízu v Bratislave. Sympatické je, že jedným z partnerov projektu je aj samotný Dopravný podnik Bratislava, ktorý prevádzkuje MHD v meste.

Fotogaléria

Naše skúsenosti

So službou na jeseň 2018 sme boli celkovo veľmi spokojní. Odomykanie aj zamykanie bicykla prebehlo vždy hladko, na stanovištiach bol vždy poriadok. Vystriedané bicykle vždy boli v pomerne dobrom technickom stave. Rovnako sme ocenili bezpečnosť jazdy potme, kedy sa na bicykli svetlá rozsvietili automaticky, takže človek prakticky pre jazdenie nepotrebuje so sebou nosiť nič navyše.

Vzhľadom na symbolickú sumu za požičanie sme sa stretli s obľubou žltých bicyklov skôr u mladých ľudí, pričom veľmi často išlo o zahraničných návštevníkov alebo študentov.

Žlté bicykle sme vyskúšali aj po zavedení nového cenníka v apríli 2019. Bicykel sme si požičali dvakrát po sebe na celý deň, teda podľa nového cenníka (uvádzame ho nižšie) sme zaplatili 2 x depozit 70 Eur. Po vrátení bicykla do stojana bol depozit ďalej alokovaný na našom bankovom účte. O forme vrátenia depozitu sme sa nedozvedeli z informácií na webovej stránke, preto sme oslovili technickú podporu služby. Tam nám vysvetlili ako vrátenie depozitu funguje a že by to malo trvať asi 2 dni, pokiaľ odovzdaný bicykel bude v poriadku. V našom prípade jeho vrátenie (s odrátaným poplatkom za službu trvalo 3-4 dni. Za dva dni bicyklovania po meste nám tak bezprostredne z bankového účtu bolo stiahnutých 140 Eur, ktoré boli kompenzované o spomínané 3-4 dni.

Nočné trampoty s blbnúcou riadiacou jednotkou

Vrátenie bicykla v prvý deň prebehlo bez problémov. Na druhý deň to už bolo horšie. Bicykel sme si vypožičali zo stojana asi o 19:00 a chceli sme ho vrátiť o 22:30. Riadiaca jednotka na riadidlách však doslova blbla - tlačidlá nereagovali na stlačenie, preto sa zámok na bicykli ani na desiaty pokus nechcel uvoľniť. Na telefonický hovor už bolo neskoro, preto sme bicykel počas noci uschovali v mieste ubytovania s bežiacou časomierou v nádeji, že ráno to snáď pôjde.

Ráno našťastie riadiaca jednotka už reagovala. Bicykel sme do stojana vrátili okolo 9:30. Keďže na bicykli je možné jazdiť max. 12 hodín vkuse, za čas navyše sa ráta 12 centov za každých ukončených 6 minút, preto nám z depozitu za 2,5 hod. prenájmu ukrojili navyše ešte ďalších 2,62 Eur, teda spolu 8,26 Eur.

Prečo (ne)zvoliť zdieľaný Slovnaft BAjk bicykel pri najbližšej jazde po Bratislave?

Výhody

  • Hustá sieť stanovíšť v Bratislave. Považujeme to za nevyhnutnú podmienku pre celkovú popularitu akejkoľvek služby zdieľaných bicyklov.
  • So zdieľaným bicyklom je pohyb po meste bezstarostný - po vrátení do stojana sa oň človek nemusí báť.
  • 2v1: bicykel vás okrem dovezenia k cieľu pomáha udržať si zdravie a kondíciu vďaka fyzickej aktivite, čerstvému vzduchu a dennodenným zážitkom z jazdy.

Nevýhody

  • Pre dlhšiu jazdu nemusí byť bicykel taký ergonomický. Zdieľané bicykle ponúkajú len obmedzené možnosti prispôsobenia posedu jazdca.
  • Hygiena madiel po vystriedaní sa desiatok jazdcov denne.
  • Vysoká hodnota depozitu (70 Eur) a takisto nejasné podmienky okolo jeho vrátenia.
  • Telefonická podpora funguje 7 dní v týždni od 7:00 do 19:00, preto riešenie problémov z bicyklom mimo týchto hodín - hlavne večer - je otázne.


Nový cenník programov pre Slovnaft BAjk-y

Od 1. apríla 2019 je služba spoplatnená podľa nového portfólia programov, ktoré si užívatelia môžu objednať na 1 deň, 1 mesiac alebo celý rok.

Nový cenník platí od 1. apríla 2019. Zdroj: Slovnaft BAjk
Nový cenník platí od 1. apríla 2019. Zdroj: Slovnaft BAjk

V porovnaní s predchádzajúcim režimom sa tak cena za požičanie rapídne zdvihla. Cenník naznačuje, že byť dlhodobým užívateľom sa oplatí, teda služba viac mieri k obyvateľom než príležitostným návštevníkom mesta. Pre obyvateľov alebo študentov, ktorí službu môžu pravidelnejšie využívať, považujeme ceny programov za primerané a približne na úrovni cenníkov v iných metropolách.

Za požičanie bicykla na celý deň, ktorú využívajú prevažne turisti, je cena 6 Eur naozaj priaznivá. Pripočítať si však treba depozit za bicykel vo výške 70 Eur, čo už zďaleka nie je zanedbateľná čiastka veď napr. prevádzkovateľ Verejných bicyklov v Košiciach vyžaduje depozit 20 Eur aj to len jednorázovo pri počiatočnej registrácii.

Pri novom cenníku si najviac budú musieť priplatiť príležitostní jazdci, ktorí si chcú bicykel požičať len na 1-2 jazdy počas víkendu.

Záverečný verdikt

Služba Slovnaft BAjk prináša do Bratislavy duch moderného mesta, kde cyklodoprava hrá významnú úlohu v mobilite obyvateľov aj návštevníkov. Obávame sa však, že zdvihnuté ceny za požičanie od 1. apríla 2019 znížia počet užívateľov v meste. Situácii by mohlo pomôcť ďalšie rozširovanie stanovíšť napr. smerom do Karlovej Vsi resp. Mlynskej doliny, kde je vysoká koncentrácia študentov.

So službou v úvodnej fáze do apríla 2019 sme boli celkovo veľmi spokojní. Po zavedení nového cenníka sme dvakrát po sebe využili Denný program, čo nás hoci len dočasne vyšlo na 140(!)Eur. Pri druhom využití služby sme vo večerných hodinách čelili technickému problému s riadiacou jednotkou, kvôli ktorému bicykel nebolo možné vrátiť do stojana.

Technická podpora funguje len 7:00 až 19:00. Ocenili by sme preto 24 hodinovú technickú podporu služby, keďže technický stav bicyklov sa časom bude zrejme zhoršovať. Napriek, tomu nám SlovnaftBAjky dobre poslúžili. V budúcnosti však zrejme uprednostníme mesačný program bez nutnosti platiť depozit, pretože pri technických problémoch s bicyklom to človeka môže vyjsť naozaj draho.