Vyskúšali sme Verejný bicykel v Košiciach

Tesne pred Majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji sa obyvatelia metropoly východného Slovenska mohli po prvýkrát odviezť na zdieľanom bicykli. Začiatkom mája 2019 službu zdieľaných bicyklov začala prevádzkovať regionálna telekomunikačná spoločnosť. Košice sa tak stali šiestym mestom, ktoré ponúka túto modernú formu dopravy pre verejnosť.

Košický systém na rozdiel od bratislavského nevyžaduje parkovanie bicyklov v určených stojanoch (tzv. dockovacie stanice), čo prináša výhodu odstaviť bicykel kdekoľvek potrebujete, a zároveň vysoký počet bicyklov v najviac frekventovaných oblastiach. 

Nevýhodou tohto spôsobu môže byť práve nerovnomerné rozdelenie bicyklov v rámci mesta a nutnosť ich lokalizácie pomocou mobilnej aplikácie. V prípade staníc nejaký voľný bicykel takmer vždy pre seba nájdete a cestu bicyklom si môžete lepšie naplánovať. Bez staníc sa však bicykel môže vyskytovať každý deň na inom mieste, ako práve potrebujete a tým pádom je plánovanie cesty trochu komplikovanejšie.

Napriek tomu to Verejné bicykle majú výborne našliapnuté k verejnému úspechu aj vďaka flotile s 1000 bicyklami a cenami od 1 €/hod. za prenájom bicykla.

Hrozí Košiciam zahltenie verejného priestoru?

Nie je žiadnym prekvapením, že začiatky histórie zdieľania bicyklov sa spájajú s holandským mestom Amsterdam, kde sa okolo roku 1960 začali objavovať prvé služby tzv. bikesharingu. Celosvetové rozširovanie zdieľania bicyklov v mestách sa však začalo až po roku 2000, pričom v súčasnosti je v službách zdieľania zapojený odhadovaný počet 3.5 milióna bicyklov. Ich počet sa by sa podľa odhadov do roku 2060 mal vyšplhať až na 6 miliónov! Už v súčasnosti však v určitých mestách v Číne zápasia so zahltením verejného priestoru zdieľanými bicyklami, ktoré nevyžadujú "dockovanie", pričom tento problém prerástol až do hotových "smetísk", ktoré sa týmito bicyklami vytvárajú. 

Hoci košický bikesharing už poskytuje viac bicyklov než Bratislava (pozn. 1000 vs. 750) k niečomu podobnému ako v Číne pravdepodobne v Košiciach tak skoro nedôjde ani po príchode ďalšieho posyktovateľa Železničná spoločnosť Slovensko, ktorý plánuje na územie mesta umiestniť flotilu cca 250 bicyklov. Stačí si predstaviť, akým spôsobom k priestorovým obmedzeniam prispievajú motorové vozdilá a hneď prídeme na to, kto si z verejného priestoru ukrajuje enormnú časť.

Napriek tomu bude veľmi sympatické, ak budú cyklisti prihliadať aj na správne odparkovanie bicykla, ktorý, hoci je verejný, nemusí aj "verejne prekážať" :)

Mapa Verejných bicyklov v Košiciach

Flotila košickej služby je zložená až z 1000 bicyklov, ktoré si môžete vyhľadať a následne odomknúť cez mobilnú aplikácu. Zdroj: Verejný bicykel
Flotila košickej služby je zložená až z 1000 bicyklov, ktoré si môžete vyhľadať a následne odomknúť cez mobilnú aplikácu. Zdroj: Verejný bicykel

Fotogaléria

Naše skúsenosti

Po vyhľadaní bicykla cez mobilnú apku sme oskenovali QR kód umiestnený na bicykli. Následne sa v apke zobrazila výzva na zaplatenie depozitu 20 € a dobite kreditu vo výške aspoň 10 € formou platobnej karty. Po úhrade sme QR znovu načítali, následne sa možnosť "Odomknúť" stala aktívnou. Zámok na zadnom kolese sa po stlačení tohto tlačidla v mobile nahlas odomkol, takže u okolostojacich ľudí sme vyvolali dojem "bezdotykového kúzla".

Bicyklu nechýbajú základne bezpečnostné prvky v podobe automatických svetiel a odraziek, otočný zvonček či neoceniteľné blatníky v prípade dažďa.

Bicykel pôsobí celkovo odľahčene a funkčne. Oproti bratislavským Slovnaft BAjkom oceňujeme riadidlá bez masívnej komunikačnej jednotky, modernejšiu konštrukciu rámu a praktickejší košík pred riadidlami, čo dokopy na pocit odľahčuje bicykel počas manévrovania. Technickým prekvapením pre nás bol kvalitný 3-prevodový systém prehadzovania Shimano Nexus.

Jazda na bicykli bola pomerne pohodlná - vždy však záleží od ciest, ktoré si vyberiete. Pri hrboľatých chodníkoch sme si veľmi rýchlo všimli 🤪, že bicyklu chýba odpruženie.

Po ukončení jazdy sme bicykel uzamkli pomocou páčky nad zadným kolesom - ukončenie jazdy prebehlo aj v mobilnej apke a bicykel sa objavil na mape spolu s ďalšími Verejnými bicyklami na požičanie.

Celkový dojem z našej prvej jazdy bol vynikajúci, k čomu prispel aj jednoduchý a takmer bezdotykový systém odomykania/zamykania. Keďže služba je len v začiatkoch, jazdec na Verejnom bicykli púta medzi ľuďmi pomerne značnú pozornosť a to najmä u detí. 😎 Vyskúšajte to na nich aj vy!

Prečo (ne)zvoliť zdieľaný Verejný bicykel pri najbližšej jazde po Košiciach?

Výhody

  • Možnosť vybrať si jeden z približne 1000 bicyklov rozmiestnených po meste. Vysoký počet bicyklov a možnosť odložiť ho kdekoľvek pridáva na možnosť absolovať jazdu prakticky bezprostredne "z domu až do cieľa" bez potreby zachádzania k staniciam.
  • Moderný a spoľahlivý spôsob odomykania/zamykania pomocou praktickej mobilnej aplikácie.
  • Slušná technická kvalita a atraktívny vzhľad bicyklov. 
  • Bezpečná jazda po tme vďaka automatickému osvetleniu. Suchá jazda v daždi vďaka širokým blatníkom.
  • 2v1: bicykel vás okrem dovezenia k cieľu pomáha udržať si zdravie a kondíciu vďaka fyzickej aktivite, čerstvému vzduchu a dennodenným zážitkom z jazdy.

Nevýhody

  • Najbližší voľný bicykel sa k vašej polohe neustále môže meniť. Tým, že bicykle nie sú viazané na stanice, prakticky sa môžu nachádzať kdekoľvek, preto sa celkom nedá spoľahnúť, že niektorý z nich bude vo vašej blízkosti.
  • Bicykel si počas vašej krátkej prestávky, kedy ste si ho uzamkli a išli napr. na nákup, môže požičať niekto iný.
  • Pre dlhšiu jazdu nemusí byť bicykel taký ergonomický. Zdieľané bicykle ponúkajú len obmedzené možnosti prispôsobenia posedu jazdca. Prevody Verejných bicyklov sa nám zdajú pomerne ťažké, pretože aj na najľahšom prevode sme po rovine "mali čo robiť". Ťažké prevody môžu odradiť užívateľov jazdiť na sídliská na kopcoch (Terasa, KVP, Furča, atď.)
  • Hygiena madiel po vystriedaní sa desiatok jazdcov denne.

Nový cenník programov pre Verejné bicykle

Nový cenník platí od 1. mája 2019. Zdroj: Verejný bicykel
Nový cenník platí od 1. mája 2019. Zdroj: Verejný bicykel

Pri registrácii cez mobilnú aplikáciu dostanete 30 minút jazdenia zdarma. Po ich vyčerpaní je potrebné dobiť kredit, z ktorého budú ďalšie jazdy odrátavané s minútovou tarifikáciou. Do peňaženky je potrebné dobiť kredit vo výške minimálne 10 €. Pri dobití je potrebné uhradiť aj depozit za bicykel vo výške 20 €.

Záverečný verdikt

Služba Verejný bicykel otvára pre širokú verejnosť a návštevníkov Košíc ďalšiu možnosť prepravovať sa po meste ekologickým spôsobom. 

Ceny za prenájom považujeme sa priaznivé a veľmi oceňujeme možnosť tarify "pay as you go", ktorá umožňuje prenajať si bicykel na krátky čas za priaznivejšiu cenu ako je tomu napr. v Bratislave. Pravidelných jazdcov by nemal odradiť ani vstupný depozit za bicykel vo výške 20 €.

Systém bez dockovacích staníc (tzv. freefloating) prináša flexibilnejšie jazdenie po meste, avšak môže so sebou prinášať aj nevýhody v podobe prekážania bicyklov chodocom a automobilom či neustálej zmeny rozmiestnenia bicyklov, čo pri bezprostrednom plánovaní jazdy nemusí vždy padnúť vhod.

Napriek tomu, v konečnom dôsledku spoľahlivosť a úžitok služby, ako aj technickú stránku bicyklov hodnotíme ako výborné. Služba Verejný bicykel priniesla do Košíc nový vietor ekologickej mobility.

Dobrou správou pre Košičanov je, že do poskytovania zdieľania bicyklov v rozsahu cca 250 ks sa v budúcnosti chystá zapojiť aj Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá na tento účel získala prostriedky z eurofondov ešte v roku 2018.